رقابت علمی در حوزه خراسان -۱۴۰۰/۰۴/۰۸

حجت الاسلام ابوالفضل فروتن در گفت و گو با روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، با اعلام این خبر توضیح داد: بعد از برگزاري يك دوره رقابت علمي نخبگاني فقه و اصول در سال 99 به لطف خداوند متعال و عنايت اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام، در سال 1400 بنا به برگزاري رقابت علمي نخبگاني كشوري، در رشته هاي ادبيات عرب، علوم عقلي(كلام و فلسفه) و فقه و اصول است كه به زودي در تيرماه فرايند ثبت نام از متقاضيان اعلام و اجرا می شود.
وی با بیان اینکه رقابت هــاي علمــي نخبگانــي آثــار و بــركات فراوانــي دارد، گفت: ايجاد نشــاط و تقويــت انگيزه هــا، رونــق دادن فضــاي علمــي، خودآگاهــي نســبت بــه تــوان علمــي بــراي شــركت كنندگان، فراهم شــدن زمينــه بــراي شناســايي اســتعدادهاي برتــر، تشــويق برترين هــا و ايجــاد فضــاي متفــاوت آموختــن، از جمله این نتایج است.
مسئول دبيرخانه رقابت هاي علمي نخبگاني، به ويژگــي منحصر به فــرد در رقابــت علمــي نخبگانــي اشاره و خاطر نشان کرد: ارتقــاء و افزايــش ســطح انتظــارات از تحصيــل علــم و فراگيــری، ســرمايه گذاري روي ايــن رويدادهــاي علمــي را مــورد تاکید قــرار مي دهــد.
حجت الاسلام فروتن به کمک رقابت علمی برای تحول، كيفيــت برگــزاري دروس بــراي اســاتيد و تغييــر در فراينــد تعليــم و تعلّم به عنوان دیگر ویژگی های این مسئله اشاره و ابراز کرد: ايــن رقابت هــا بــه دنبــال توجــه بــه بالاتريــن ســطح از درك و فهــم و تحليــل مســائل علمــي در قالــب پرســش هاي متنــوع تطبيقــي، تحليلــي، دركــي و دانشــي اســت و دانش پــژوه در مي يابــد كــه فراتــر از متــن، دقــت در جايــگاه ايــن مباحــث و اهميــت و تاثيــر مســائل اصــول و قواعــد علمــي در فراينــد درك و فهم متون و منابع ديني چگونــه اســت.
وی افزود: وقتــي نظــام آموزشــي بــه موفقيــت دســت پيــدا مي كنــد كــه بــه دانش پژوهــان خــود مســير علم آمــوزي را در قالــب چشــم انداز نشــان دهــد، تــا طالــب علــم بدانــد كــه كــف و ســقف ايــن مســير كجاســت. بــه عبــارت ديگــر ايــن رقابــت علمــي، افقــي بلنــد بــراي همــت طــلاب و گشــودن افق هــاي تــازه و نيــز دســتيابي بــه اهــداف عالــي آمــوزش اســت.