کارنمای پژوهش مدرسه علميه سعادت مشهد-۱۳۹۹/۰۹/۱۳

 به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، با توجه به این‌که پیشرفت علمی و غلبه بر مشکلات موجود در جامعه متکی به انجام پژوهش‌هایی گسترده و کاربردی در حوزه‌های مختلف است، سامان دادن به فعالیت‌های پژوهشی مدارس علمیه و طلاب جوان و خوش استعداد از اهم وظایف مدیران حوزه‌های علمیه به شمار می‌آید.

از طرف دیگر با عنایت به مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه‌های علمیه و به‌ویژه حوزه علمیه خراسان در مورد تربیت اندیشمندان و نظریه‌پردازان علوم دینی و ایجاد تحول و همچنین بر اساس شعار جهش تولید، ضرورت برنامه‌ریزی برای ارتقاء فعالیت‌های پژوهشی طلاب حوزه بیش‌ازپیش حس می‌شود. بر این اساس، مروري گذرا بر اهم فعالیت‌ها، اقدامات و عملکرد واحد پژوهشی مدرسه علميه سعادت مشهد در سال گذشته که با حمایت‌های معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان صورت گرفته است، خواهیم داشت.
نشست‌ها علمی پژوهشی
امروزه با توجه به گستردگی مباحث علمی در حوزه‌های مختلف، ظهور دیدگاه‌ها و اندیشه‌های نو پیرامون علوم و معارف اسلامی، مکتب اهل‌بیت(ع) و نیز علوم انسانی با رویکرد اسلامی، برگزاری نشست‌های علمی پژوهشی امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. در همین راستا واحد پژوهش مدرسه علمیه سعادت نشست‌های علمی با عناوین «بررسی مفهوم و ماهیت مالکیت معنوی، روش‌شناسي مواجهه با حديث و منابع اوليه، بازخوانی و تحلیل بیانیه گام دوم، جایگاه فقه تمدنی در شریعت اسلام، پژوهشي قرآني در شكل‌گيري، تداوم و پيشرفت انقلاب، واكاوي انواع معنا (واژه پژوهی) در متون حديثي، اهميت توجه به مسئله حدیث پژوهی و پژوهشي در فتنه از منظر قرآن كريم» را با حضور اساتید سطح عالی و محققین حوزه علمیه خراسان و قم برگزار کرده‌ است.
کارگاه‌ها
واحد پژوهش این مدرسه با تشکیل کارگروه فقه و اصول، کارگاه‌های مهارتی کاربردی با موضوعات «بررسی ثمرات فقهی کاربردی مباحث اصولی با محوریت کتاب المعجم التطبیقی، کارگاه منبع شناسی و آشنایی با نرم‌افزارهای علوم اسلامی» را باهدف زمینه‌سازی برای تقویت استعدادهای پژوهشی طلاب و آشنایی هرچه ‌بیشتر آنان با ثمرات و فواید مباحث اصولی برگزار کرده است.
برگزاری کارگاه‌های تخصصی «غنا پژوهشی با محوریت کتاب غنا مقام معظم رهبری و پژوهشی در ادبیات با تمرکز بر کتاب گلستان سعدی» از دیگر اقدامات واحد پژوهش این مدرسه است.
جلسات نقد، کرسی و مناظره علمی
حلقه علمی پژوهشی « سراج منیر» مدرسه متشکل از اساتید فاضل و طلاب مستعد و نخبه باهدف ترویج روحیه حقیقت‌جویی، تقویت آزاداندیشی و ایجاد فرهنگ تضارب آراء با رعایت اخلاق و اجتناب از مراء و جدال باطل جلسات نقد، جلساتی را با عناوین «جریان‌شناسی و نقد فرقه‌های سلفی معاصر، نقد فرقه احمد الحسن بصری» و همچنین کرسی آزاداندیشی با موضوع «حضور بانوان در پیاده‌روی اربعین» در این مدرسه برگزار کرده است.
ساماندهي و تجهيز كتابخانه و واحد رایانه
به همت واحد پژوهش در جهت تجهیز و ساماندهی این کتابخانه، کتب پژوهش محور، همچنین شرح‌ها و حواشی کتاب‌های اصلی از نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه خریداری شد و پس از ثبت سامانه‌ای، در دسترس طلاب مدرسه قرار گرفت و کتابخانه تخصصی سطح 2 و 3 در ساختمان جدید راه‌اندازی شد.
ارتقاء و به‌روزرسانی امکانات واحد رایانه مدرسه، راه‌اندازی سرور مرکزی نرم‌افزارهای علوم اسلامی نور تحت شبکه و ساماندهی نرم‌افزارهای علوم اسلامی و پژوهشی موجود در بانک اطلاعات واحد رایانه جهت استفاده طلاب فعال در عرصه پژوهش، از دیگر فعالیت‌های واحد پژوهش مدرسه در این سال به ‌شمار می‌رود.
نشریه داخلی مدرسه
چاپ نشریه داخلی مدرسه با مساعدت و راهنمایی‌های مدیر مدرسه، باهدف ایجاد انگیزه، تشویق طلاب مستعد و علاقه‌مند به فعالیت‌های علمی از قبیل مقاله‌نویسی و ارتقاء توان طلاب درزمینهٔ نگارش مقاله، چاپ و نشر، به‌صورت فصلنامه در دستور کار قرار گرفت که تاکنون حدود 12 مقاله حائز رتبه اساتید و شایسته تقدیر و تحسین طلاب در سال 97 و 98 آماده شد و اولین شماره نشریه مدرسه در بهار 99 به چاپ رسید.
فراخوان آثار پژوهشی
طلاب مدرسه در چهاردهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان، به همت واحد پژوهش و با ارائه 57 اثر شرکت کردند که از بین این آثار، یک اثر شایسته تقدیر و چهار اثر، شایسته تحسین شناخته شدند. به لطف خداوند متعال و همت مضاعف طلاب محترم در فراخوان پانزدهم شاهد رشد کمّی و کیفی آثار ارسالی اعم از کتاب، مقاله، نرم‌افزار و ایده پژوهشی بودیم که با اعلام نتایج این فراخوان در 25 آذر 99، آمار برگزیدگان این مدرسه مشخص خواهد شد.
مشاوره پژوهشی
واحد پژوهش مدرسه همواره با بهره‌مندی از اساتید فاضل و موفق در امر پژوهش، آماده ارائه مشاوره فردی و گروهی بوده و در طول سال تحصیلی جهت پاسخ به سؤالات، رفع چالش‌ها و دغدغه‌های علمی طلاب و نیز راهنمایی ایشان در عرصه تحقیق، برنامه‌ریزی تحصیلی و همچنین تحصیل پژوهش محور، مشاوره‌های هدفمند را ارائه کرده است.
تشکیل کارگروه فقه و اصول و برگزاری جلسات آسیب‌شناسی تدریس توسط اساتید سطح یک، دو و سه، تشکیل شورای پژوهشی، برگزاری مسابقات علمی پژوهشی، برگزاری نمایشگاه کتاب، برگزاری جلسات نقد مقاله، طراحی جدول سابقه فعالیت‌های پژوهشی طلاب سطح1، 2 و 3، و بارگذاری خبرهای پژوهشی در سایت مدرسه، از دیگر فعالیت‌های واحد پژوهش این مدرسه در سال گذشته بوده است.
لازم به ذکر است، در حال حاضر با توجه به تعطیلی مدارس و مجازی شدن آموزش‌ها، جهت ادامه فعالیت‌های پژوهشی مدرسه، کانالی در پیام‌رسان ایتا ایجادشده و بر این اساس محتوای مناسب پژوهشی در کانال بارگذاری می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند جهت اطلاع از فعالیت‌های معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان به کانال معاونت پژوهش در ایتا به آدرس https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f و یا کانال معاونت پژوهش در سروش به نشانی sapp.ir/howzehpajohesh مراجعه کنند.