مدیر مدرسه علمیه سعادت :برگزاری المپیادهای علمی؛ اقدامی مؤثر در شناسایی نخبگان علمی-۱۳۹۹/۰۶/۲۴

حوزه علميه خراسان در راستاي تحقق منويات رهبر معظم انقلاب مبني بر تربیت صدها پژوهشگر و ده‌ها نظریه‌پرداز، با تدبير آيت الله عاملي، مدير اين حوزه در زمينه‌ی پرورش نیروهای مستعد تراز انقلاب اسلامی، ورود جدي كرده است. از اين رو معاونت آموزش و مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علميه خراسان با همکاری مدرسه علمیه سعادت، ضمن انجام رسالت‌هاي خطیر خود در عرصه‌ی آموزش و سنجش توانایی علمی طلاب، نخستین المپیاد علمی فقه و اصول را برگزار می کنند. بر همين اساس روابط عمومي اين حوزه در راستای دریافت نقطه نظرات علما، اساتید و افراد صاحب نظر حوزه علمیه خراسان، گفت‌وگوهائي را انجام داده است كه در چند مصاحبه از نظر خواهيد گذراند.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی مروارید در گفت‌وگو با روابط عمومی حوزه علمیه خراسان با بیان این که شناخت استعدادهای برتر و نخبگان یک ضرورت برای حوزه‌های علمیه است، گفت: جای تقدیراست که در دو سه سال اخیر با تدبير و تاكيد مدیریت حوزه علمیه خراسان، گام‌های بلندی در این مسیر برداشته شده است.
وی عنوان کرد: شناخت استعدادهای برتر و نخبگان صرفاً از طریق نظام نمره‌ای محقق نمی‌شود بلکه نیاز به راهکارهای دیگری دارد و شاید برگزاری رقابت‌های علمی نخبگانی یا به اصطلاح المپیادها از این جهت کارگشا باشد.
مدیر مدرسه علمیه سعادت با تأکید بر اینکه شناخت استعدادهای برتر و نخبگان برای برنامه‌ریزی‌های دقیق در ابعاد آموزشی و برآوردن نیازهای معنوی و مادی آن‌ها امری ضروری است، افزود: تحقق این امر باعث می شود این افراد با تمرکز بیشتر و دغدغه کمتر نسبت به مشکلات معاشی، به امور تحصیلی خود بپردازند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروارید در مورد کارکردهای برگزاری المپیادهای علمی نیز اظهار کرد: نفس رقابت علمی درقالب پاسخ به سؤالات کاربردی و تطبیق قواعد آموخته شده بر واقعیت‌های خارجی و ملموس با صرفنظر از تأثیرگذاری آن در وسعت افق فکری طلاب، موجب آگاهی آنان به ضعف‌های علمی خود و انگیزه مضاعف در جهت جد و جهد در راه علم‌آموزی و عدم اکتفا به دروس القایی و روی آوردن به آموزش پژوهش‌محور می‌گردد.
وی با اشاره به روایت «علینا إلقاءالاصول و علیکم التفریع»، برگزاری المپیادهای علمی را تمرینی برای پیاده‌سازی آن دانست و گفت: اساس اجتهاد پس از طی مراحل مقدماتی و تحصیل علوم موردنیاز همراه با خلوص نیت و تهذیب نفس، همین توان تفریع و تطبیق آموخته‌ها بر واقعیت‌ها و مسایل روز است.
مدیر مدرسه علمیه سعادت در پایان اظهار امیدواری کرد: این مهم با همراهی و توصیه اساتید بزرگوار و مدیران محترم مدارس به طلاب عزیز برای حضور فعال در این رقابت، گامی بلند در جهت غنای علمی حوزه و مقدمه‌ای برای رقابت‌های پربارتر آینده خواهد بود.